Martes, 06 Marzo 2018

"L'impacte de les havaneres a l'Europa romàntica: la sensualitat d'un ball, la modernitat d'una cançó"

Conferència a càrrec d'Anna Costal i Fornells.

Divendres, 6 de juliol a les 19.00h al local de l'Associació de Veïns i Amics de Calella - Calella de Palafrugell

Dins dels actes de la 52ª Cantada d'Havanes de Calella de Palafrugell, la Fundació Ernest Morató i l'Associació de Veïns i Amics de Calella ofereixen la xerrada L'impacte de les havaneres a l'Europa romàntica: la sensualitat d'un ball, la modernitat d'una cançó a càrrec d'Anna Costal, musicòloga i professora de l'ESMUC. La conferència oferirà una visió interessant i renovadora del que avui coneixem com a havanera a la segona meitat del segle XIX.

Aquest és el primer acte que organitzen l'AVAC i la Fundació Morató aquest mes de juliol. El segon tindrà lloc el divendres 13 de juliol amb la presentació del llibre I com aquestes mil, a càrrec dels seus coautors, Lluís Poch i Enric Serra.

Breu síntesi de la xerrada

La música cubana va irrompre amb molta força en les diversions europees de mitjan segle XIX. D’una banda, la danza cubana –també coneguda amb el nom d’habanera o americana– es va posar de moda als salons de ball, i la sensualitat d’aquell ritme caribeny va revolucionar els valors morals dels balls de parella. De l’altra, l’havanera com a gènere cantat es va infiltrar en tots els racons de la societat: les plomes inspirades dels compositors la van convertir en lieder antillans i en números lírics per a òperes i sarsueles, alhora que les havaneres cantades a dues o tres veus segons els codis de la tradició oral es popularitzaven en reunions socials de tota classe

Un dels epicentres de recepció i irradiació de l’havanera arreu del món occidental va ser París, des d’on l’exotisme va funcionar com a tòpic espanyol més enllà de la independència de Cuba el 1898. A Catalunya hi va arribar puntualment, i els compositors catalans ens han llegat un patrimoni musical que, en bona part, és encara per descobrir.

Anna Costal i Fornells és professora de l’Escola Superior de Música de Catalunya des de l’any 2010 i forma part del Grup de Recerca Investigació i creació musicals del mateix centre. Es va llicenciar en musicologia el 2004 a la Universitat Autònoma de Barcelona, i es va doctorar a la mateixa universitat el 2014 amb una tesi doctoral sobre Pep Ventura que li va merèixer el reconeixement de premi extraordinari de doctorat. Ha participat en recerques dirigides pel Dr. Jaume Ayats sobre cants de tradició oral a Catalunya i a Còrsega, i en projectes relacionats amb la història, la composició i la interpretació de la música catalana de l’època contemporània. Ha publicat diversos articles científics i llibres, els dos últims una monografia sobre Xavier Cugat (Ajuntament de Girona, 2016) i Això no és una biografia de Pep Ventura presentat el febrer de 2018 a Figueres. Col·labora habitualment amb el Centre Robert Gerhard per a la promoció i difusió del Patrimoni Musical Català i amb L’Auditori de Barcelona. També és intèrpret de tenora i representant de la Cobla Vila d’Olesa.

Mapa de ubicación